Pnevmatike

Datum objave: četrtek, 10. april 2014

Izrabljene ali poškodovane pnevmatike se reciklirajo.

Oddamo jih vulkanizerju ali koncesionarju – oddaja je brezplačna. Lahko jih oddamo tudi v zbirnem centru.

Kako poteka reciklaža odpadne avtomobilske gume

Pnevmatike je težko reciklirati zaradi vulkanizacije. Tako je gumo težko stopiti, da bi bila primerna za ponovno uporabo in jo je potrebno uničiti mehansko.

Proces reciklaže neuporabnih avtomobilskih gum se začne z zbiranjem, sortiranjem, ločevanjem sestavnih delov (jeklena mreža, ki oklepa pnevmatiko, notranja tkanina) in razrezom le teh. Sledi mletje, kjer nastane gumast prah oz. granulat različnih velikosti, ki je uporaben v vseh panogah.

Pnevmatike se lahko reciklirajo tudi s tekočim dušikom. Pri -80% gume zamrznejo in jih je precej lažje zdrobiti v prah. Tako je iz pnevmatik tudi lažje ločiti kovinske in tekstilne delce.

Granulat se uporablja za izdelavo otroških igrišč, letalskih stez, cest, zaščitnih ograj, tesnil, preprog, vrečk, predpražnikov, nogometnih igrišč in seveda za izdelavo novih gum.

V letu 2006 je bilo zbranih in v predelavo oddanih 10.250 ton odpadnih avtomobilskih gum. Za primerjavo: v letu 2001 je bilo zbranih le 2.485 ton.

Kaj še lahko storimo

Kupujemo kvalitetne pnevmatike, kajti le te zagotavljajo dolgo življenjsko dobo. Življenjsko dobo pnevmatik lahko tudi sami podaljšamo z rednim vzdrževanjem in pravilno vožnjo.

Kako podaljšamo življenjsko dobo pnevmatik

Zračni tlak

Ko govorimo o vzdrževanju, v prvi vrsti mislimo redno preverjanje zračnega tlaka, ki pa je različen glede na vrsto gume. Padec tlaka lahko povzročijo manjše razpoke ali luknje, puščanje ventila ali temperatura (pri temperaturi -5°C tlak pade za 0,1 bara).

Pomembno je, da tlak preverimo vsaj 1× mesečno in pred daljšim potovanjem. In nikakor ne pozabimo na rezervno kolo.

Posledice nepravilno napolnjene pnevmatike so defekt, saj je vozilo težje upravljati in ustaviti. Prav tako je možna tudi izguba nadzora nad vozilom.

Profil in tekalna plast

Profil v tekalni plasti omogoča odvajanje vode izpod pnevmatik (preprečevanje splavanja ali aqua planning-a), skrbi za oprijem pri pospeševanju, zaustavljanju in stabilnost vozila v zavojih.

Kaj ohranja/zmanjšuje profil:

  • Namestitev pnevmatik: mora biti uravnotežena, v nasprotnem primeru bo pnevmatika med vožnjo vibrirala in s tem povzročila hitrejšo obrabo.
  • Pravilno vzmetenje: če vzmetenje ni pravilno naravnano, se bodo pnevmatike vozile pod kotom in tako na določenih delih prej obrabile. Prav tako lahko nastopijo težave pri upravljanju z vozilom.
  • Rotacija ali zamenjava: neenakomerno obrabo pnevmatik lahko ublažimo tudi z rotacijo, kar pomeni, da sistematično zamenjujemo njihova mesta.

Pravilna vožnja

Obrabo pnevmatik bomo zmanjšali tudi s pravilno vožnjo:

  •  izogibajmo se hitremu pospeševanju in naglemu zaviranju;
  • izogibajmo se naglemu zavijanju;
  • izogibajmo se luknjam. Če to ni mogoče pa zavirajmo, nato tik pred luknjo zavoro spustimo, da se pnevmatika sama prilagodi površini;
  • pazimo, da vozilo ne bo preobremenjeno, saj to povzroča segrevanje pnevmatike in posledično tudi defekt;
  • če obtičimo v snegu ali mokri travi, ne sučimo pnevmatik hitro in nikoli, če pnevmatika ni na tleh. S tem lahko poškodujemo tako pnevmatiko, kot tudi ljudi v neposredni bližini.


Vsebinsko kazalo